Bine v-am regăsit. Astăzi discutăm despre site-uri, mai precis despre cum poți afla, răspunzând la cinci întrebări simple, dacă site-ul tău se află pe drumul cel bun, ori dimpotrivă.
1. Pentru cine am creat acest site? Trebuie stabilit clar dacă e un site B2C (Business to Consumer), adresat cumpărătorilor sau B2B (Business to Business), adresat colaboratorilor, partenerilor. Dacă site-ul e unul orientat spre vânzare (a nu se confunda cu un magazin online) sau are ca obiectiv popularizarea mărcii, a activităților companiei. Fiecare site are public predilect și el trebuie identificat cu precizie pentru a concepe mesaje specifice, fiindcă doar așa vom obține rezultate.
2. Cum află clienții de site-ul meu? Ai crede că odată finalizat site-ul și urcat pe un domeniu propriu, întreaga rețea Internet așteaptă cu nerăbdare să ne admire capodopera, de unde așteptările extrem de mari în primele zile de după lansare. E fals, din păcate. La ora actuală există aproximativ 3,7 miliarde pagini web active, alături de concurați pentru vizibilitate. Expunerea, mai ales în rândul rezultatelor organice pe Google, nu mai este demult un drept garantat, lupta s-a acutizat, iar fără un plan de promovare bine stabilit, site-urile se nasc, ființează și mor în anonimitate.
3. De ce le amintește design-ul site-ului meu? Cu toții încercăm ca site-ul nostru să arate cât mai plăcut vizual, să încânte vizitatorul și, dacă este posibil, să-l convingă din primele secunde. Așa ar fi ideal. Doar că fără a testa site-ul înainte de lansare, fără a întreba un eșantion bine stabilit ce anume le transmite site-ul, care sunt primele emoții și impresii, vom descoperi că între ceea ce credem noi și ceea ce cred ceilalți despre noi există o diferență.
4. Ce vreau să facă vizitatorii odată ajunși pe site? Odată ce i-am adus pe site, iar aspectul general îi convinge să rămână câteva secunde, trebuie să definim cu exactitate ce așteptări avem de la vizitatori. Vrem să cumpere (dacă este magazin online), să ne contacteze (telefonic sau prin formular de contact?), să se aboneze la newsletter-ul nostru, să ia cunoștință de o ofertă sau o promoție, sunt opțiuni bine delimitate, care nu pot fi lăsate la voia întâmplării.
5. Ce le pot promite? Clienții nu cumpără toastere de dragul momentelor petrecute în bucătărie și nici ultimul model de player blu-ray pentru că le place să testeze confortul canapelei din sufragerie. Ei cumpără timp liber și distracție. Cumpără aventură, emoții. Cumpără ceea ce viața le oferă din ce în ce mai puțin de facto. Singurul motiv pentru care un site poate avea succes este promisiunea de a-i schimba în bine viața consumatorului, și dacă nu poți face această ofertă concludentă, îți pierzi timpul. În schimb, dacă prezentarea produsului tău poate crea această asociere în mintea consumatorului, succesul este garantat.
Cinci întrebări
Deschideți acum site-ul și întrebați-vă cu onestitate:
- Pentru cine am creat acest site?
- Cum află clienții de site-ul meu?
- De ce le amintește design-ul site-ului meu?
- Ce vreau să facă vizitatorii odată ajunși pe site?
- Ce le pot promite?
De sinceritatea răspunsurilor, depinde succesul site-ului.