Părerile lui Hillary Clinton vizavi de imigranți, opiniile lui Jeb Bush despre politica externă, planurile economice ale lui Donald Trump – toate acestea au fost discutate și rediscutate în mass media. Odată cu scăderea audienței canalelor media tradiționale și creșterea numărului de utilizatori din social media, politicienii au devenit și ei activi pe rețelele de socializare.
Astăzi, aplauzele pentru candidatul preferat la prezidențiale nu sunt la fel de importante precum un „Like”, „Share” sau „Favorite” în social media, ca reacție la același discurs.
În loc să spui „Da, am fost atent la discursul respectiv”, spui „Da, I-am dat Like pe Facebook”.
2012
- Cca 1/3 dintre alegătorii activi pe rețelele de socializare au fost încurajați pe Facebook și pe Twitter să-l voteze pe Obama sau pe Romney.
- 1/5 dintre utilizatori și-au folosit conturile pentru a-i încuraja și pe alții să voteze.
- Cca. 1/4 dintre persoanele cu drept de vot au publicat pe Facebook faptul că au votat.
În urma rezultatelor, specialiștii au spus că social media a avut un impact puternic asupra alegerilor. O treime dintre democrații de pe rețelele de socializare spun că au devenit mai activi în ceea ce privește politica după impactul pe care l-a avut social media la alegerile din 2014.
Rețelele sociale și campania președintelui Obama
Deși poate părea o simplă coincidență, faptul că prima campanie a președintelui Obama a început odată cu creșterea Twitter ca platformă social media, echipa lui Obama s-a ocupat intens de campania online a acestuia.
- Obama a câștigat de partea sa tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 29 de ani, în 2008, în procentaj de 66%.
- În 2012, a câștigat în proporție de 60% tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 29 de ani.
- Clinton și Bush în campaniile din 1996 respectiv 2000/2004 au câștigat împreună 45% din același tip de public.
Cine sunt cei care primesc mesajul?
- Peste 1/3 dintre americani, cu vârste mai mari de 18 ani, și cca. 70% dintre oamenii cu drept de vot folosesc intens rețelele sociale pentru activități legate de politică.
- În ceea ce privește partidele politice, peste 70% dintre democrați și independenți folosesc social media, urmați de republicani cu 65%.
- Cca. 80% dintre liberali folosesc rețele de socializare.
Social media și alegerile electorale din 2016
- Despre campaniile din 2016, pot să vă spun că Hillary Clinton are cca 4.5 milioane de fani care o urmăresc pe Facebook și Youtube.
- De asemenea, postările ei sunt urmărite pe Twitter de cca 3.5 milioane de oameni, iar pe Instagram are peste 4.5 milioane de fani.
Social Media și campaniile politice viitoare
- Franklin Delano Roosevelt a prezentat puterea radio în campania sa politică, încurajând poporul american care suferea de depresie.
- John F. Kennedy a demonstrat puterea televiziunii când a candidat împotriva lui Nixon, câștigând voturi prin prezența impecabilă, în timp ce adversarul lui a fost dezavantajat de boala sa.
- După cum am mai zis, în 2012, Obama a demonstrat puterea social media.
Actorii politici au înțeles puterea social media și cât de importante sunt rețelele sociale în marketingul politic.
În 2016, alegerile electorale vor arăta cine sunt cei care au învățat din greșeli și cine va utiliza cel mai eficient aceste platforme în lunile ce vor urma.